sobota, 29 listopada 2014

LISTOPAD 2014

W listopadzie w ramach wspomagania rozwoju intelektualnego:
1. Ćwiczymy rysowanie portretów - ważne, aby dzieci z dorosłymi miały okazję rysować samodzielnie postacie ludzkie z uwzględnieniem różnych części ciała (tu właśnie niezastąpiona rola dorosłych).
2. Wykorzystujemy rytmy jako pomoc w zrozumieniu, przewidywaniu i dostrzeganiu regularności oraz korzystaniu z niej w otaczającym świecie.
Rytmy regulują proces uczenia się człowieka, ponieważ człowiek żyje w świecie wypełnionym rytmami (z silnie zaznaczoną stałością następstw), a umysł rejestruje to, co się powtarza: im regularniej i częściej tym lepiej. (Oczywiście może też rejestrować pojedyncze wydarzenia, ale wtedy bodziec musi być znacznie silniejszy). 
Przykłady ćwiczeń rozwijające zdolność do skupiania się na tym, co się powtarza:
są to krótkie serie ćwiczeń, ale wymagające dużego skupienia, dlatego należy zminimalizować ilość bodźców w okół (wyłączyć radio, telewizor etc.)
"Układamy pociągi" - potrzebne są zwyczajne klocki w jednakowym kształcie, kolorze i wielkości. Siadamy na jednobarwnym kocu i układamy takie same klocki obok siebie rytmicznie przy tym mówiąc klocek, klocek, klocek etc. (min. trzy), następnie mówimy układaj dalej i dziecko układa.
W przypadku dzieci z naszej grupy ćwiczenie w tej wersji będzie oczywiście za proste, dlatego warto układać sekwencje 2-, 3-, 4- i więcej elementowe w zależności od tego, na jakim poziomie rozpoznawania regularności jest dane dziecko. (Np. Jest u nas w grupie dziecko czteroletnie, które potrafiło na zajęciach układać nawet 7-elementowe rytmy:) wykraczając tym bardzo poza tzw. normę rozwojową dla tego wieku.)
Kiedy dziecko będzie już sobie radziło z  układaniem klocków, figur, patyczków etc., można przejść do wykorzystywania pamięci słuchowej i np. klaskać jakiś rytm, stukać etc.


Do układania rytmów wykorzystujemy różne przedmioty np. słomki...
...klocki...
...czy spinacze.