czwartek, 2 października 2014

Wrzesień 2014

We wrześniu we wspomaganiu rozwoju intelektualnego skupialiśmy się przede wszystkim na doskonaleniu orientacji w schemacie własnego ciała oraz orientacji przestrzennej.
Są to bardzo ważne elementy w przygotowaniu dziecka do szkoły. Przykłady zabaw doskonalące te umiejętności:
- moja głowa: potrafię nazwać jej części i wiem co oznaczają miny
- moje ręce: potrafię nazwać ich części i wiem co wyrażają gesty. Jest to także okazja do zabaw paluszkowych np. paluszki się witają.
- moje nogi: potrafię nazwać ich części i wiem, że nogi także mówią (zabawę należy przeprowadzać bez butów i skarpetek, a na koniec można pokazać, jak stopy mówią - chodząc trzeba pokazać , że jestem zmęczony, uważny (skradam się), ostrożny (chodzę na palcach) etc.
- mój tułów: potrafię nazwać jego części.
- zagadki ruchowe (pantomima)
- rysunek człowieka
- ustalanie z dzieckiem, gdzie jest dół/góra/ przód/tył z punktu widzenia dziecka
- zabawy z misiem - trzymanie misia przed/ za/ pod/nad/z boku (z lewej, prawej strony) siebie

Szerszej te zagadnienia mogą Państwo odnaleźć w książce E. Gruszczyk - Kolczyńskiej pt. "Dziecięca matematyka" w rozdziale "Orientacja przestrzenna".