czwartek, 15 stycznia 2015

Grudzień 2014

W grudniu doskonaliliśmy umiejętność łączenia w całość (synteza) i rozdzielania na części (analiza). Jest to bardzo ważny element w myśleniu człowieka, ponieważ dzięki niemu możliwe jest ustalanie podobieństw i różnic. Dlatego chciałabym Państwu przedstawić kilka propozycji zabaw doskonalących te umiejętności, chociaż z pewnym opóźnieniem spowodowanym moją chorobą i koniecznością hospitalizacji. Niemniej zabawy te mogą Państwo realizować w dowolnym czasie, niezależnie od tego, co akurat robimy w przedszkolu.

1. Konstrukcje z klocków, najlepiej zwykłych drewnianych! Żeby jednak spełniały one swoją funkcję edukacyjną, dorosły musi bawić się nimi z dzieckiem pokazując możliwości konstrukcyjne. Jest to także ważne ze względu na nadawanie w ten sposób wysokiej rangi zabawom konstrukcyjnym. Dorosły ma obdarzać uwagą dziecko, podawać klocki, cieszyć się, gdy dziecku się coś uda, śmiać się z efektu zburzenia i natychmiast skłaniać do ponownej budowy.Im dłużej dziecko potrafi skupić się na takiej zabawie i im bardziej jest ona złożona, tym lepsze rokowania odnośnie sprawności umysłowej dziecka.Trzymając się tych zasad, można np. budować wysokie wieże aż do zburzenia; garaże , w których będą stały pojazdy; mosty i ulice, po których będą przesuwane samochody-klocki, ale w taki sposób, aby nie zburzyć mostów etc.

2. Oglądanie wspólne obrazka, pocięcie go na części i złożenie przez dziecko. Im dziecku lepiej to wychodzi, tym może być więcej elementów do złożenia.

3.Słuchaj i dokończ. W tej serii zabaw, tworzenie całości dotyczy wypowiedzi i dlatego jest to dla dziecka trudniejsze, ponieważ nie ma konkretnego przedmiotu. Dorosły zaczyna wypowiedź, a dziecko dokańcza, np. Mama przyniosła zakupy, zaglądasz do torby, a tam jest... lub Idę ulicą i widzę... etc.


Więcej na ten temat mogą Państwo przeczytać w książce E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej pt. "Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci starszych wolniej rozwijających się" w rozdziale "Potrafię łączyć, żeby mieć całość i rozdzielać na części. Lubię budować, układać obrazki i rozmawiać".