piątek, 23 stycznia 2015

Styczeń 2015

W styczniu skupiamy się na:

1. rozpoznawaniu kolorów i nazywaniu ich - należy pamiętać o stopniowaniu trudności; dla dzieci 3letnich, zwłaszcza wykazujących trudności w rozpoznawaniu barw, bawimy się w ten sposób, aby dziecko łaczyło wizualne odczucia z nazwą koloru; kiedy dziecko nie ma już kłopotów z rozpoznawaniem i nazywaniem kolorów, warto pokazywać także różne odcienie tej samej barwy, a także zachęcić do operowania barwną plamą. Np. proponujemy dziecku namalowanie zielonej łąki, kłopot jest jednak w tym, że na stole są rózne farby, ale nie ma zielonej; dorosły pokazuje jak z połączenia żółtej i niebieskiej, można otrzymać zieleń. Oczywiście kombinacji tej zabawy jest wiele np. różowy tulipan (biały + czerwień) lub pomarańcza (żółty + czerwony) etc.

2. dodawaniu i odejmowaniu oraz rozdzielaniu elemantów. Ćwicząc z dzieckiem należy zacząć od codziennych sytuacji, w których dziecko może manipulować przedmiotami i ustalać, ile ich jest po dołożeniu (dodaniu) lub po zabraniu (odjęciu). Początkowo warto ćwiczyć dodawanie i odejmowanie na poziomie manipulowania obiektami, także na palcach (np. można wykorzystywać kostki do gry - dorosły rzuca kostką, a dziecko pokazuje na palcach ile wypadło oczek i na odwrót). Dla dziecka bardzo pouczająca jest także sytuacja, kiedy to ono może nauczyć np. misia dodawania lub odejmowania.








Więcej na ten temat mogą Państwo przeczytać w książkach E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej: "Wspomaganie rozwoju umysłowego trzylatków i dzieci wolniej rozwijających się w rozdziale "Rozpoznaję kolory i nazywam je. Poznaję różne odcienie barw i bawię się nimi" oraz "Dziecięca matematyka" w rozdziale "Liczenie".