poniedziałek, 24 lutego 2014

luty - łączymy przyczynę ze skutkiem

W czasie ferii zimowych dzieci miały możliwość wykonywania doświadczeń, w których mogły zaobserwować następstwo przyczynowo-skutkowe. Dodawały bowiem do wody cukier oraz pieprz i próbowaliśmy wspólnie zwerbalizować, co się stało. Okazuje się, że takie proste ćwiczenie wywołało w dzieciach całą gamę uczuć: radość, gdy próbowały wody z cukrem (taka woda bardzo smakowała wszystkim dzieciom i dlatego smak oznaczyły za pomocą obrazka uśmiechniętej buźki) oraz smutek, gdy spróbowały wody z dodatkiem pieprzu (taką wodę oznaczyły obrazkiem smutnej buźki). Na koniec połączyliśmy wodę z cukrem z wodą z pieprzem i każdy zespół (pracowaliśmy w zespołach 2- i 3-osobowych) określał, czy powstały roztwór jest raczej słodki (uśmiechnięta buzia), czy raczej gorzki (smutna buzia). Wyniki były bardzo zróżnicowane...


















Prawdziwe emocje - jeden roztwór, a zupełnie inne odczucia smakowe i jak tu dojść do kompromisu?:)